söndag 19 augusti 2012

Guppygenetik och guppyfärger




© 2012 Zoonen,


Jag har försökt lära mig guppygenetiken på grundfärgerna genom att leta på Internet!!





Bild: Eva Johansson
En större silverguppy och en liten vanlig grå guppy.Man ser både rutmönstret och den mjölkvita färgen.

Bild: Eva Johansson
Min enda guldguppy (ja, det är en blond guppy bb).

Bild: Eva Johansson
Grå Endlerhona med blått Endleryngel.

Bild: Eva Johansson
Blå Endlerhane som bor hos mig och kallas Lille-Sot.

Bild: Eva Johansson
Några av mina guldendler.Guppy, Uppfödning & Avel,
Av: Matsvin, tis dec 5, 2006, 22:53
Visad: 4938 ggr, Länkar: 0 st, Röster: 8, Betyg:

Anledningen till att jag började leta efter information om genetiken på grundfärgerna på guppyn var att jag har tre olika grundfärger på mina Endler... genetiken på Endlerna verkar ingen ha tittat på.

Det finns flera olika grundfärger. Grundfrärgen är ungefär samma sak som hudfärgen på människan, och har alltså inget att göra med färgade fenor, svarta teckningar och färgade fläckar och mönster på kroppen. Lättast ser man skillnaden på olika grundfärger genom att titta på fiskarna ovanifrån.

Följande text innehåller främst information hämtad från "Guppygenetik från A(bnormis) till Z(ebrinus)" av Jörgen Frörup, som jag hittade på den svenska guppyföreningens hemsida, även lite information från Guppy Labs hemsida och andra källor finns med.
GRÅ = vanlig guppy.

BLOND (bb) = en gul guppy där de svarta pigmentkornen alltid är starkt sammandragna så att fisken inte visar varken svarta teckningar eller det vanliga rutmönstret på kroppen. Fisken verkar halvgenomskinlig. (Goodrich 1944.) Har tidigare kallats guld. Heter Gold i USA och Japan. Detta är den vanliga guldguppyn som ofta säljs i djuraffärer.

GULD (gg) = de svarta pigmentkornen är starkt reducerade till antal och är starkt förstorade men förekommer endast liggande längs fjällens kanter, därför är fisken tydligt rutmönstrad, precis som en grå guppy. Fisken är ljusgul. Kan ha svarta teckningar. (Goodrich 1944.) Har tidigare kallats brons. Heter Brons i USA och Tiger i Japan.

GRÄDD/CREAM (bbgg) = kombinationen av guld och blond, har inte hittat någon beskrivning, men fisken borde vara gul, och kan ej ha svarta teckningar. Färger tenderar att bli pastelliga.

ALBINO/Real Red Eyed Albino/RRE Albino (aa) = vit fisk utan pigment, röda ögon. (Haskins 1948.)

ALBINO2/Wine-Red Eye Albino/WRE Albino/Rotaugenguppy/Lutino = (a2a2) gul fisk med ljusröda ögon, gulare än blond guppy. Albino2 är ej allel till Albino1.

BLÅ/BLUE/EUROPEAN BLUE (rr, r1r1) = en fisk som ej visar rött eller gult pigment. (Dzwillo 1959.)

BLÅ2/ASIAN BLUE (r2r2) = Lilaaktigt blå, har kallats Blue Grass.

LJUSBLÅ (r3r3) = Ljusblå fisk.

SILVER (ggrr) = gult och rött saknas, rutmönstret syns. Vitblå, med mjölkaktigt intryck.

VIT/WHITE (bbrr) = en fisk som är vitare än albinoguppyn!! Men som har svarta ögon.

PINK/GULD2/PINGU (g2g2?) = Oklart om detta är en grundfärg.

Inga kommentarer: