lördag 8 september 2012

Linux Mint 13 KDE släppt: Men betyder det lever upp till förväntningarna?

Sammanfattning: Review Mint 13 KDE och det blir snart uppenbart att det är en version som innehåller så många bra saker i ett enda paket

Hack i häl på sin Xfce bygga , den slutliga utgåvan av Linux Mint 13 KDE finns nu tillgänglig för nedladdning. Detta är en upprepning att många människor ivrigt har väntat, eftersom den kombinerar en hel del bra saker i ett enda paket.
Som en del av Mint 13 familjen, är det baserat på KDE-skrivbordet versionen av Ubuntu 12,04. Så de som vill ha Ubuntu men inte Unity eller Mint men inte kanel eller matte och känna att Xfce kan nedskärningar för mycket, nu har en annan utmärkt alternativ.
Det är dock viktigt att notera att Mint 13 KDE inte är härledd från Kubuntu. Den har skapats av Mint utvecklingsteamet från de viktigaste Ubuntu distribution - i huvudsak på samma sätt som Mint 13 Gnome fördelning skapas.
ISO-DVD installationsavbildningen är ca 900MB, så det är en DVD-bild och inte en CD, och finns i 32-bitars och 64-bitars versioner. Som med de andra Linux Mint distributioner, är det en hybrid ISO-avbildning, som så att det kan antingen brännas på en DVD eller kopieras till ett USB-minne. Om du har ett körande Linux-system bara DD bilden till USB-disk. Den Release Notes och Nyheter dokument ger mer information om innehållet i denna release.
Den förvalda Mint 13 KDE-skrivbordet ser ut så här:
Mint13KDE
Linux Mint 13 KDE-skrivbordet
Om du lämnar inställningarna i standard är detta skärmen som kommer hälsar du om du startar upp från externa media eller hårddisken efter installationen. Den enda förändringen jag gjorde till standard installationen var att lägga ett par av mina mest använda program till skrivbordet mappen.
KDE menyer längst ner till vänster på skärmen. Klicka bara på den lilla ikonen där och du kan lägga till objekt på skrivbordet mappen som jag har gjort genom att dra och släppa från menyn till skrivbordet mappen. Jag har också lagt till en väder applet och knappar avstängning till botten panelen.
Men med KDE denna skrivbordet är bara halva sanningen. Bilden ovan är tagen på min HP Pavilion dm1-3105 sub-notebook, som har en 11,6-tums 1.366 x 768 skärm. För något mindre än den, som mina olika netbook system med 10-tums 1.024 X600 skärmar - såsom min Acer Aspire One 522, där följande skärmdump togs - Jag byter till KDE Netbook arbetsytan:
Mint13KDEnetbook
Linux Mint 13 KDE Netbook
Det är utan tvekan den bästa netbook skrivbordet jag någonsin har sett - och det håller bara få bättre med varje ny KDE release. Det är bara en mycket enklare och mycket bekvämare att använda på en netbook - programikonerna i den övre delen av skärmen är lätt att lägga till och ta bort, och de lanserar med ett enkelt klick på musen.
Menyikonerna i den nedre delen av skärmen ger logiska grupper av program och verktyg utan att behöva gå igenom en traditionell kaskad meny hierarki. Sökfältet i mitten av skärmen ger enkel åtkomst när du inte vet eller bryr sig vilken av de menygrupper något kan vara i - eller är du bara gamla, glömsk och lat som mig. Ansökan startar i helskärmsläge som standard och den övre panelen automatiska döljer varje gång du startar eller växlar till ett annat program.
Min avsikt är att detta är en snabb översikt över Mint 13 KDE, så jag kommer inte att gå in i en mycket mer detaljer om skrivborden. Så hur de tekniska detaljerna? Vad ingår i Linux Mint 13 KDE?
Linux Kernel 3.2.0 Det har alla de senaste enhetens stöd. Som jag sa med Mint 13 Xfce, jag har redan installerat det på en rad olika bärbara och netbook-system, och allt bara fungerat ur lådan på dem alla. Inga problem med drivrutiner. Ingen skärm problem. Inga problem med nätverket. Ner till och med Bluetooth och 3G-modem.
KDE 4.8.4 En annan viktig förbättring jämfört med tidigare versioner. Kraftfull, flexibel, snabb och vacker. Om du föredrar en traditionell stationär, snarare än vad som händer nu med Gnome 3 och Unity, är du sannolikt att vara mycket bekväma med KDE.
digiKam 2.5.0 Min absoluta favorit foto-Management Program. Katalogisering, märkning, geolocating, enkel redigering, publicering / delning, panorama skapande, och mycket, mycket mer.
LibreOffice 3.5.3.2 Text. Kalkylblad. Presentation. Databas. Rita. Allt finns. Den kan läsa MS Office-dokument. Den kan skriva PDF-filer. Bäst av allt, det är inte förbannade med idiotiska band menyer.
Firefox 14.0.1 Den senaste versionen - sa nog.
GIMP Image Editor 2.6.12 ingen snålar för att spara utrymme här. GIMP ingår i basen distributionen. Om digiKam inte har tillräckligt fotoredigering kapacitet för dina behov, då behöver du GIMP.
Gwenview 2.8.4 I andra änden av spektrumet, om digiKam är mer än du behöver eller vill ha, är Gwenview en mycket trevlig fotovisare och minimal arrangör.
Amarok 2.5.0 Fullfjädrad ljudspelare. Så gott som alla, och bättre än de flesta.
Kaffeine 1.2.2 Mediaspelare med digital TV-stöd.
VLC 2.0.1 Min gå till mediaspelare. Om jag har något jag behöver för att spela, ljud eller video, oavsett format, det är där jag tar den först.
Denna fördelning kommer att bli en annan fjäder i hatten för Linux Mint laget. Om du inte har provat Linux ännu, är detta ett bra tillfälle. Ladda ner ISO, bränna den på en DVD och starta upp den. Kontrollera enhetens stöd. Kontrollera programmen. Kick däcken och köra runt kvarteret. Jag är villig att satsa att efter ett sådant test skulle nästa steg för många användare vara att installera det på hårddisken.
J.A. Watson

Om JA Watson

Jag började jobba med det vi kallade "analoga datorer" i luftfartygsunderhåll med United States Air Force 1970. Efter avslutad miliär tjänst och återvänder till universitetet, jag introducerades till mikroprocessorer och maskin språk programmering på Intel 4040 processorer. Efter det arbetade jag också på, drivs och programmerad Digital Equipment Corportation PDP-8, PDP-11 (/ 45 och / 70) och VAX minidatorer. Jag var involverad i den första vågen av Unix-baserade mikrodatorer, i början av 80-talet. Jag har arbetat inom mjukvaruutveckling, drift, installation och support sedan dess.
Kick off dagen med ZDNet: s dagliga nyhetsbrev . Det är den färskaste tech nyheter och yttrande serveras varma. Get it.

Inga kommentarer: